Jótállás és a kellékszavatossági jogok

A jótállásra és a kellékszavatosságra vonatkozó jogokat részletesen: az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról szóló 151/2003. (IX. 22.) Korm. rendelet és a kötelező jótállás alá tartozó tartós fogyasztási cikkek körének meghatározásáról szóló 10/2024. (VI. 28.) IM rendelet, illetve a fogyasztó és vállalkozás közötti szerződés keretében eladott dolgokra vonatkozó szavatossági és jótállási igények intézésének eljárási szabályairól szóló 19/2014. (IV. 29.) NGM rendelet, valamint a Polgári törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény, továbbá a fogyasztó és vállalkozás közötti, az áruk adásvételére, valamint a digitális tartalom szolgáltatására és digitális szolgáltatások nyújtására irányuló szerződések részletes szabályairól szóló 373/2021. (VI. 30.) Korm. rendelet tartalmazza.

A szolgáltató a kötelező jótállást – a szolgáltató és a fogyasztó közötti szerződés keretében eladott – a kötelező jótállás alá tartozó tartós fogyasztási cikkek körének meghatározásáról szóló 10/2024. (VI.28.) IM rendeletben felsorolt új tartós fogyasztási cikkekre vállalja.

*Ptk. 8:1. § 3. fogyasztó: a szakmája, önálló foglalkozása vagy üzleti tevékenysége körén kívül eljáró természetes személy.

A jótállás időtartama:

  • 2 év: 10 000 forintot elérő, de 250 000 forintot meg nem haladó eladási ár esetén**
  • 3 év: 250 000 forint eladási ár felett**

A határidők elmulasztása jogvesztéssel jár.

  • A fogyasztási cikk kijavítása esetén a jótállás időtartama meghosszabbodik a javításra átadás napjától kezdve azzal az idővel, amely alatt Ön a fogyasztási cikket a hiba miatt rendeltetésszerűen nem használhatta.

    **A határidők elmulasztása ebben az esetben nem jár jogvesztéssel.
  • A jótállási határidő a fogyasztási cikknek az Ön részére történő átadás vagy üzembe helyezés napjával kezdődik. Ha Ön a fogyasztási cikket az átadástól számított hat hónapon túl helyezteti üzembe, akkor a jótállási határidő kezdő időpontja a fogyasztási cikk átadásának napja.

**A jótállási idők tekintetében a jótállási jegyen szereplő információk a mindenkor irányadók.

A jótállási igény érvényesítése:

A jótállásból eredő jogok a jótállási jeggyel érvényesíthetőek, kivéve, ha a szolgáltató a jótállási jegyet nem bocsátotta az Ön rendelkezésére, amely esetben a szerződés megkötését bizonyítottnak kell tekinteni, ha az ellenérték megfizetését igazoló bizonylatot (számlát vagy nyugtát; előzőekben és a továbbiakban egységesen: „bizonylat”) a szolgáltató részére Ön bemutatja, ebben az esetben a jótállásból eredő jogok a bizonylattal érvényesíthetőek. A jótállási jegy szabálytalan kiállítása vagy a jótállási jegynek az Ön rendelkezésére bocsátásának elmaradása a jótállás érvényességét nem érinti. Ön a jótállás iránti igényét választása szerint a szolgáltató székhelyén, bármely márka- vagy viszonteladói üzletében és a szolgáltató által a jótállási jegyen feltüntetett javítószolgálatnál közvetlenül is bejelentheti. A további átvevőhelyek és gyártók márkaszervizeinek listája a szolgáltató honlapján: www.one.hu is megtalálható.

A jótállási igény teljesítésének nem feltétele a fogyasztási cikk felbontott csomagolásának Ön általi visszaszolgáltatása.

Ön a jótállás alapján jogosult:

  • kijavítást kérni
  • kicserélést
  • az ellenszolgáltatás arányos leszállítását kérni
  • elállni

A jótállási igény érvényesítésére egyebekben a kellékszavatossági jogok gyakorlására vonatkozó szabályokat kell megfelelően alkalmazni, az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról szóló kormányrendeletben foglalt feltételekkel.

Kijavítás, kicserélés, visszatérítés:

  • Ha a jótállási időtartam alatt a fogyasztási cikk első alkalommal történő javítása során a szolgáltató részéről megállapítást nyer, hogy a fogyasztási cikk nem javítható, az Ön eltérő rendelkezése hiányában a szolgáltató köteles a fogyasztási cikket nyolc napon belül kicserélni. Ha a fogyasztási cikk cseréjére nincs lehetőség, a szolgáltató köteles a jótállási jegyen, ennek hiányában az Ön által bemutatott, a fogyasztási cikk ellenértékének megfizetését igazoló bizonylaton - az általános forgalmi adóról szóló törvény alapján kibocsátott számlán vagy nyugtán - feltüntetett vételárat 8 napon belül az Ön részére visszatéríteni.
  • Ha a jótállási időtartam alatt a fogyasztási cikk három alkalommal történő kijavítást követően ismét meghibásodik - az Ön eltérő rendelkezése hiányában a szolgáltató köteles a fogyasztási cikket 8 napon belül kicserélni. Ha a fogyasztási cikk kicserélésére nincs lehetőség, a szolgáltató köteles a jótállási jegyen, ennek hiányában az Ön által bemutatott, a fogyasztási cikk ellenértékének megfizetését igazoló bizonylaton - az általános forgalmi adóról szóló törvény alapján kibocsátott számlán vagy nyugtán - feltüntetett vételárat 8 napon belül az Ön részére visszatéríteni.
  • A szolgáltatónak törekednie kell arra, hogy a kijavítást vagy kicserélést legfeljebb 15 napon belül elvégezze. Ha a kijavítás vagy a kicserélés időtartama a 15 napot meghaladja, akkor a szolgáltató Önt tájékoztatni köteles a kijavítás vagy a csere várható időtartamáról. A tájékoztatás az Ön előzetes hozzájárulása esetén, elektronikus úton vagy az Ön általi átvétel igazolására alkalmas más módon történik.
  • Ha a fogyasztási cikk kijavításra a kijavítási igény szolgáltató részére való közlésétől számított 30. napig nem kerül sor, - az Ön eltérő rendelkezése hiányában - a szolgáltató köteles a fogyasztási cikket a 30 napos határidő eredménytelen elteltét követő 8 napon belül kicserélni. Ha a fogyasztási cikk cseréjére nincs lehetőség, a szolgáltató köteles a jótállási jegyen, ennek hiányában az Ön által bemutatott, a fogyasztási cikk ellenértékének megfizetését igazoló bizonylaton - az általános forgalmi adóról szóló törvény alapján kibocsátott számlán vagy nyugtán - feltüntetett vételárat a 30 napos kijavítási határidő eredménytelen elteltét követő 8 napon belül az Ön részére visszatéríteni.

A szolgáltató a jótállás időtartama alatt a szerződés megkötésekor vagy azt megelőzően rendelkezésre álló, kapcsolódó reklámokban foglalt feltételek szerint felel a hibás teljesítésért.

Kérjük, hogy mindenkor vegye figyelembe a jótállási jegyen szereplő információkat, feltételeket!

Egyéb információk a jótállásról:

A fogyasztási cikk üzembe helyezésével/üzemben tartásával kapcsolatos speciális követelmények

A fogyasztási cikk megfelelő üzembe helyezése vagy annak üzemben tartása érdekében támaszthatók speciális követelmények (például időszakos felülvizsgálat) a fogyasztóval szemben, feltéve, ha a megfelelő üzembe helyezés vagy üzemben tartás más módon nem biztosítható, és a követelmény teljesítése nem jelent aránytalan terhet a fogyasztó számára.

Három munkanapon belüli csereigény (meghibásodás miatt)

Amennyiben Ön a fogyasztási cikk meghibásodása miatt a vásárlástól (üzembe helyezéstől) számított három munkanapon belül csereigényt érvényesít, a szolgáltató nem hivatkozhat - a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény 6:159. § (2) bekezdés a) pontja értelmében - aránytalan többletköltségre, hanem köteles a fogyasztási cikket kicserélni, feltéve, hogy a meghibásodás a rendeltetésszerű használatot akadályozza.

A szolgáltató mentesülése a jótállási kötelezettség alól

A szolgáltató – a jótállás időtartama alatt, a jogszabályban foglalt feltételek szerint – köteles helytállni a hibás teljesítésért kivéve, ha bizonyítja, hogy a hiba oka a teljesítés után keletkezett.

Felhívjuk figyelmét, hogy Ön ugyanazon hiba miatt kellékszavatossági és jótállási igényt, valamint termékszavatossági és jótállási igényt egyszerre, egymással párhuzamosan is érvényesíthet. Ha viszont Ön egy adott hiba miatt egyszer sikerrel érvényesítette hibás teljesítésből eredő igényét (például a vállalkozás kicserélte a terméket), ugyanezen hiba tekintetében más jogi alapon erre már nem tarthat igényt.